Informatie op maat
Contact opnemen?

Voor specifieke informatie of informatie op maat, neem contact met ons op.


Dit doe je

De projectmanager geeft functioneel leiding aan één of meerdere projectteam(s). Hij doet dit zodanig dat het gevraagde projectresultaat overeenkomt met de gestelde kwaliteitseisen, planning en werkbegroting. Projectmanagers kunnen in niveau verschillen. Dit niveauverschil zit in de grote en complexiteit van het project.
De projectmanager heeft een eigen omzet- en resultaattarget. De projectleider behandelt volledige projecten en is resultaatverantwoordelijk voor grote en complexe projecten. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf is de projectmanager ook betrokken bij jaar- en beleidsplannen, personele en organisatorische bedrijfsvoering of strategische bedrijfsvoering. Hij ondersteunt en adviseert de directie omtrent dit beleid.
Hij functioneert onder verantwoordelijkheid van een leidinggevende (vestigingsmanager of bedrijfsleider) en rapporteert regelmatig aan hem.

Daar werk je

De projectmanager werkt bij een installatiebedrijf of adviesbureau.

De projectmanager stelt een projectplan en de bijbehorende projectplanning op.

Hij stelt een werkbegroting op en bepaalt aan de hand daarvan de omvang en de uitvoering van het bijbehorende eindresultaat.

Hij bepaalt (i.o.m. de leidinggevende) de benodigde materialen en ziet toe op de inkoop ervan.

Hij krijgt het projectteam door de leidinggevende toegewezen. In sommige bedrijven werkt de projectmanager in een vast projectteam, of stelt hij het projectteam zelf samen.

De projectmanager initieert en organiseert de opstartvergadering met het projectteam bij aanvang van het project.

Hij bespreekt met de projectadviseur en/of opdrachtgever de installatieconcepten en adviseert over de uitwerking ervan.

Hij maakt promotie / verkoopt producten/projecten bij de relaties.

Hij voert overleg met externe partijen omtrent de installatieopzet en de bijbehorende randvoorwaarden.

Hij onderhandelt met de relatie over verkoopvoorwaarden.

Hij begeleidt het projectteam bij de uitwerking van het project.

Hij instrueert het projectteam over de technische, inhoudelijke en organisatorische projectgegevens.

Hij signaleert afwijkingen en knelpunten in de projectplanning en neemt maatregelen om deze bij te sturen.

Hij controleert de gemaakte kosten en de te verwachten kosten van de projecten.

Hij laat definitieve technische ontwerpen/ tekeningen, keuzen en oplossingen vaststellen en autoriseren.

Hij stelt in opdracht keuringsplannen/testprocedures, bedieningsvoorschriften e.d. op.

Hij controleert de nacalculatie die uit het ERP-systeem komt.

De projectmanager controleert en beoordeelt de geproduceerde documenten voor realisatie van de uitvoering.

Hij neemt deel aan vergaderingen en zorgt voor het uitwisselen van informatie uit deze vergaderingen met de interne projectteam en uitvoeringscoördinatoren.

Hij levert de installaties op en rapporteert schriftelijk over de resultaten.

Hij overlegt met de opdrachtgever over de betalingstermijnen en initieert de facturering.

Hij onderhoudt na de oplevering contact met de opdrachtgever over het functioneren van de installatie.

Hij analyseert voorkomende problemen die zich voordoen tijdens de garantieperiode en de gebruiksduur en lost deze op. In sommige bedrijven gebeurt dit door de Serviceafdeling.

De projectmanager voert/levert gegevens aan voor de financiële projectadministratie (via het ERP-systeem).

Hij completeert de financiële overzichten.

Hij beheert het projectarchief.

Hij rapporteert periodiek omtrent de voortgang van het project en het te verwachten resultaat.

De projectmanager onderhoudt een netwerk van externe relaties en bouwt dit verder uit.

Hij signaleert kansen voor (vervolg)opdrachten, meer- of minderwerk en onderneemt daarop actie.

Hij is in sommige gevallen actief in projectverwerving, zodat hij het jaarlijks vastgestelde acquisitietarget kan behalen.

In geval van een Europese aanbesteding regelt hij na afloop van een project een referentiebrief van de opdrachtgever.

De projectmanager controleert resultaten op vakinhoudelijk kwaliteit, kwaliteit van proces, voortgang en budgetbewaking.

Hij ziet toe op de documentatie van ontwerpinformatie en van project-voortgangsinformatie.

Hij gaat naar cursussen om technisch op niveau te blijven. En brengt dit over naar andere collega’s via de toolboxmeeting.

De projectmanager zorgt voor het uitbreiden van het eigen kennisniveau door onder meer het volgen van aanvullende specifieke cursussen en overlegt over eventuele opleidingsbehoeften met de leidinggevende .

Hij houdt zich op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied onder meer door het lezen van vakliteratuur en door interne afstemming met andere technici.

Hij initieert het inbrengen van nieuwe technische ontwikkelingen in het ontwerp.

Hij adviseert de leden van het projectteam over aanvullende opleidingen.

Hij neemt deel aan projectevaluaties met de leden van het projectteam.

Hij adviseert de hiërarchisch leidinggevende aangaande personeelsmanagement.