Voor specifieke informatie of informatie op maat, neem contact met ons op.
De accountmanager onderhoudt contacten met aannemers, adviseurs en/of projectontwikkelaars.
Hij werkt aan een duurzame relatie met de belangrijkste klanten.
Hij presenteert producten en de dienstverlening aan klanten.
Hij signaleert en controleert de afhandeling van vragen en klachten.
Hij onderhoudt een netwerk van potentiële relaties.
De accountmanager verzamelt informatie van klanten, producten, concurrentie en de markt.
Hij oriënteert zich op de beslissingnemers binnen het relatiesysteem.
Hij maakt promotie / verkoopt producten/projecten bij de relaties.
Hij zorgt ervoor dat er een offerte wordt uitgebracht.
Hij onderhandelt met de relatie over verkoopvoorwaarden.
Hij legt de gegevens vast in het relatiebeheersysteem.
Hij zorgt ervoor / bewaakt dat er een contact wordt opgemaakt met de relatie.
Hij zorgt ervoor / bewaakt het (interne) ordertraject en de levering / uitvoering.
Hij administreert zijn eigen werkzaamheden in het systeem.
Hij licht overige afdelingen in, zoals projectleiders, wanneer er een aanvraag komt/loopt.
De medewerker heeft het vermogen om belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken en het vermogen om ideeën, meningen, gedachten en feiten in begrijpelijke taal voor de gesprekspartner over te brengen. Hij heeft de sociale vaardigheden die nodig zijn om verantwoord te communiceren met klanten en met de verschillende en soms tegenstrijdige belangen tussen bedrijf en klant om te kunnen gaan.
Hij communiceert op mondelinge wijze helder naar verschillende doelgroepen. Hij geeft ruimte aan gesprekspartners, gaat in op reacties, krijgt de essentie boven tafel, wordt begrepen. Hij scheidt hoofd- en bijzaken tijdens gesprekken voor zichzelf en brengt dit over op anderen. De medewerker kan communiceren met de klant, leveranciers onderaannemers, monteurs, collega's (en leidinggevende) in woord en geschrift. Hij kan moderne communicatiemiddelen hanteren.
De medewerker kan uitleg geven over de globale werking van de installatie en het onderhoud en komt hierbij over als een deskundige.
Hij kan in gesprek met de opdrachtgever aangeven wat de technische en financiële consequenties zijn van bepaalde ontwerpkeuzes.
De medewerker kan correct, vlot en bondig formuleren en communiceren in vaktaal en is in staat vakkennis met collega's te delen. Hij heeft heeft brede kennis van gebruikelijke vaktermen binnen de branche (vakjargon). De medewerker kan de benodigde ontwerpgegevens verzamelen door het stellen van de juiste vragen aan de interne of externe opdrachtgever.
Hierbij is (van toepassing zijnde) juridisch kennis noodzakelijk bij het lezen/opstellen van bestekken/offertes om op juiste wijze onderhandelingen te kunnen voeren. Ook is het gebruik van deze kennis in gesprekken meer dan wenselijk.
De medewerker kan duurzame relaties (in- en extern) opbouwen en onderhouden om de organisatiedoelen (of een deel daarvan) te realiseren.
Hij legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de organisatie belangrijke personen en organisaties. Hij benut op een effectieve manier het netwerk om op het juiste moment doelen te bereiken. Hij pakt kansen om anderen te ontmoeten en toont direct en actief interesse in de ander, zodat er een persoonlijke band kan ontstaan.
De medewerker kan zijn eigen visie, ideeën of mening helder, duidelijk, en indien nodig boeiend of enthousiast overbrengen op anderen. Hij spreekt met duidelijke en heldere stem, speelt in op niveau van anderen en is in staat om met non-verbale communicatie de boodschap te ondersteunen. Hij heeft een rustige en professionele uitstraling, heeft zelfvertrouwen en weet dit ook over te brengen. Hij kan goed luisteren en blijft rustig en correct. Hij past taal en stijl aan op de doelgroep of situatie.
De medewerker signaleert business mogelijkheden, zowel op de markt in het algemeen als bij individuele (potentiële) klanten. Hij beïnvloedt deze zelf actief en durft daarbij verantwoorde risico's te nemen. Hij signaleert kansen voor diensten en/of producten in de markt. Hij doet marktgerichte voorspellingen. Hij haakt actief en constructief in op opties en nieuwe mogelijkheden. Hij neemt risico’s bij het benutten van kansen, zonder bedreigingen te negeren. Hij gebruikt allerlei methoden om aan informatie te komen. Hij houdt rekening met zowel kosten als klanten. Hij komt met ideeën voor nieuwe toepassingsgebieden, producten, diensten. Hij investeert in het opbouwen van netwerkcontacten.
De medewerker bereikt instemming van anderen met ideeën en activiteiten, door deze te beargumenteren en de juiste toon en timing toe te passen. Hij formuleert een eigen mening en kan argumenten kracht bij zetten wanneer er tegenstand optreedt. Hij overtuigt mensen door onder andere gebruik te maken van verschillende gespreksstijlen. Hij formuleert een eigen mening en zet deze met argumenten kracht bij. Hij is in staat om voorstellen, plannen of eigen ideeën te verkopen door hierover enthousiast en vakkundig te spreken.
De medewerker herkent de wensen, behoeften en belangen van zowel interne als externe klanten en kan hiernaar handelen. Hij kan zich inleven in klantsituaties, denken in oplossingen en deze omzetten in activiteiten. Hij heeft een goede relatie met klanten en zet zich constant in voor het behouden hiervan. Hij anticipeert en onderzoekt de wensen en behoeften van klanten. Hij kan de klantvraag makkelijk analyseren en vertalen in concrete acties. Hij kan een goede afweging maken tussen het organisatiebelang en het belang van de klant.
De medewerker signaleert problemen. Hij herkent belangrijke informatie, legt verbanden tussen gegevens. Hij kan oorzaak- gevolgverbanden opsporen en zoekt naar ter zake doende gegevens. Hij benadert het probleem vanuit diverse perspectieven, weet hierbij logisch te redeneren. Hij heeft procesmatig inzicht en weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Hij herkent in een vroeg stadium dat er sprake is van een bepaald probleem. Hij brengt ordening aan in complexe informatie en maakt deze voor anderen toegankelijk.
De medewerker gaat graag uitdagingen aan. Hij toont de wil om succes te boeken met de organisatie. Hij maakt zich gemakkelijk kennis eigen. Hij verwerkt nieuwe kennis en opgedane ervaringen in bestaande werkwijzen en handelingen. Hij maakt zich snel vertrouwd met de bedrijfs- en werkprocessen. Hij is voortdurend op zoek naar nieuwe kennis. Hij bedenkt nieuwe mogelijkheden, activiteiten, diensten, werkwijzen voor het bedrijf, gaat de haalbaarheid hiervan na en overleg met zijn collega's en leidinggevenden over in te zetten acties om vernieuwingen te verwezenlijken.
De medewerker volgt ontwikkelingen (korte en lange termijn) en vertaalt deze in consequenties voor het eigen bedrijf. Hij komt met ideeën en voorstellen die een ‘looptijd’ van meerdere jaren hebben, werkt aan doelen en plannen op lange termijn. Hij vormt ideeën op strategisch, tactisch en operationeel niveau en weet hiertussen verbanden te leggen. Hij heeft een goed ontwikkeld abstract, analytisch en conceptueel vermogen.
De medewerker kan op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde acties, tijd en middelen plannen om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Hij stelt prioriteiten voor zichzelf en anderen. Hij geeft de na te streven doelen concreet aan. Hij plant de benodigde acties in een duidelijke en logische volgorde en houdt goed het overzicht. Hij ziet scherp vooruit door te anticiperen op mogelijke knelpunten en belemmeringen. Hij agendeert acties en stelt actielijsten op. Hij reageert adequaat op onverwachte complicaties.
De medewerker draagt nauwkeurig en volledig schriftelijk ideeën en meningen over. Hij rapporteert informatie vlot en bondig, op een manier en een niveau passend bij de ontvanger. Hij hanteert een duidelijke structuur in de geschreven stukken. Daarbij gebruikt hij correct taalgebruik (spelling, grammatica en/of stijl) in notities voortgangs- en financiële rapportages. Hij schrijft teksten met een duidelijke opbouw; formuleert helder, beknopt en relevant.
De medewerker levert een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat door het optimaal afstemmen tussen eigen kwaliteiten (persoonlijk belang) en die van de groep. Hij betrekt anderen bij het nemen van beslissingen die op hen van invloed zijn en staat daarbij open voor ideeën van anderen. Hij is een teamspeler en handelt loyaal. Hij maakt tijd vrij om anderen te helpen of te informeren. Hij doet concessies aan het eigen belang als het gaat om het behalen van een gezamenlijk resultaat.
De medewerker heeft voldoende kennis van de producten en diensten van zijn bedrijf om de klant te kunnen informeren, adviseren en de klant ervan te kunnen overtuigen dat deze producten en diensten een oplossing zijn voor de wens van de klant.
De medewerker heeft inzicht in de klachtenafhandeling binnen het bedrijf. Hij kan de klacht overbrengen aan en doorleiden naar de juiste interne medewerker en de behandeling van de klacht volgen. Hij kan de klant ervan overtuigen dat zijn klacht serieus wordt genomen en goed wordt behandeld.
De medewerker kent alle marktinformatiebronnen, zowel de bladen/tijdschriften als internetbronnen en relatienetwerk.
De medewerker kan de juiste software systemen gebruiken ten behoeve van commerciële toepassingen, zoals het bijhouden van relatiebeheer, het verzamelen van marktgegevens en andere relevante informatie.
De medewerker heeft integraal inzicht van de markt waarop het bedrijf zich richt, de afgezette producten/diensten en kent de klant en zijn organisatieontwikkelingen.
De medewerker heeft kennis van de verschillende marktonderzoekmethodieken en de toepassingen ervan.
De medewerker heeft kennis van de installatiesector en de daarin acterende brancheorganisatie (zoals Uneto VNI, NVKL, Metaalunie en FME).
De medewerker is commercieel geschoold op het gebied van verkooptechnieken.
De medewerker kent de wet- en regelgeving m.b.t. installaties uit zijn vakgebied. Concreet zijn dit de elektriciteitswet en de wetgeving voor technische gassen. Hij heeft brede kennis van wettelijke regels, bedrijfsprocedures en technische normen met betrekking tot veiligheid, gezondheid en milieu, zoals:
- Bouwbesluit
- certificerende instanties (KIWA, ISSO, CEmarkering, ISO, NEN, NPR, Verwin)
- (praktische kennis) machine richtlijnen
De medewerker heeft kennis van het kwaliteitssysteem met daarin beschreven werkprocedures.
De medewerker kan software t.b.v. de commerciële activiteiten ook gebruiken voor commerciële activiteiten.
De medewerker kan luisteren naar een grote variatie aan, ook complexe, teksten over onderwerpen uit het werk en van maatschappelijke aard, die ook abstracte thema’s kunnen behandelen.
De medewerker kan in een discussie of debat uitgesproken en overtuigende argumenten geven. Hij kan in een overleg een probleem helder schetsen, speculeren over oorzaken of gevolgen en de voor- en nadelen van verschillende benaderingen afwegen. Hij kan deelnemen aan informatieve, meningvormende, beschouwende en besluitvormende gesprekken over complexe en abstracte onderwerpen. Hij gebruikt de taal doeltreffend door ideeën zo nodig te herformuleren en door onderscheid te maken naar situatie en gesprekspartners.
De medewerker kan goed gestructureerde teksten schrijven over allerlei onderwerpen uit het werk en van maatschappelijke aard. Hij kan relevante kwesties benadrukken, standpunten uitgebreid uitwerken en ondersteunen met redenen en voorbeelden.
De medewerker kan een grote variatie aan teksten lezen over tal van onderwerpen uit het werk en van maatschappelijke aard en kan die in detail begrijpen.
De medewerker kan technische documentatie in het Engels lezen en interpreteren. Hij kan instructie geven in het Engels en gesprekken voeren in het Engels met monteurs, klanten of onderaannemers.
De medewerker kan technische documentatie in het Duits lezen en interpreteren, kan instructie geven en communiceren in het Duits.
De medewerker kan technische termen in (Engelstalige/Duitstalige) handleidingen lezen en interpreteren. Hij kan instructies lezen, begrijpen en toepassen. Hij kan eenvoudige vakgerichte literatuur herkennend lezen, ook in het Engels en Duits.
De medewerker beheerst de beroepseisen t.a.v. rekenen en wiskunde op HBO-niveau.
Opleiding op HBO-niveau (HEAO/HTS)
Bij voorkeur technisch commercieel
Opleiding 1
test 1